کد مطلب:224158 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:231

مأمون تغییر رویه داد
مأمون در اجرای نقشه خود توفیقی حاصل كرد و برای ابراز علاقه شب و روز از محضر امام (ع) استفاده می كرد هر وقت بیكار بود در حضور ولیعهد عالی مقام و دانشمند خود می نشست و از مسائل علمی و فنون مختلفه كلام وفقه استفاده می كرد.

در بدایت امر خیلی بدین عمل خورسند بود خاصه كه رضایت مردم بدین حسن انتخاب جلب شده و اكثر مردم خراسان غیر از علویین به او تبریك و تهنیت می گفتند برای آن كه خود را در شعف و سرور آن ها شركت داده باشد بیشتر وقتش در مجلس امام علیه السلام می گذشت - و در هر مسئله از مهام امور بحث و مشورت می كرد نظریه امام بر او غالب می آمد و مأمون هم می پذیرفت و قبول می كرد.

امام رضا علیه السلام یقین داشت كه این همه توجهات مخصوص مأمون روی اعمال نقشه و غرض خصوصی اوست و به مأمون در بسیاری از مسائل اعتراض می كرد و او را به تقوی و حفظ مصالح نوع وصیت می فرمود.

مأمون هم حس كرده بود و می دانست كه امام رضا علیه السلام از باطن كار او مطلع است و به سوء نیت او واقف است این تعارفات رسمی و تشریفات معمولی همه نقشه است.



[ صفحه 102]



و اگر هم راستی نذری كرده شرری بوده كه در افق فكرش طالع شده و بعد در هوای نفس او افشرده و محو گردیده است امام علیه السلام می دانست كه مأمون می خواهد جلب توجه ایرانیان را برای همراهی و كمك به خود جلب كند و آل علی را مطیع خود سازد و در سیاست نقش خود را بازی كند.

ولی پس از این توفیق رویه خود را عوض كرد و افق فكرش از منبع دیگر روشنی گرفت و در مقام تغییر سیاست برآمد تا بالاخره دیدیم كه هم وزیر با تدبیر خود را از میان ببرد و هم ولیعهد عالی مقام خود را مسموم كرد و به طرف بنی عباس روی آورد و به ساحت آن ها توبه و انابه كرد و با آن ها به كار خویش ادامه داد.